Σε 29 σελίδες συνοψίζεται η πρόταση που έχει εκπονηθεί από την Περιφέρεια Ηπείρου και αφορά στα έργα και τις προτεραιότητες της νέας προγραμματικής περιόδου, του ΕΣΠΑ δηλαδή που θα τρέξει –τυπικά τουλάχιστον- από το 2021 μέχρι το 2027.
Η πρόταση της Περιφέρειας όπως προκύπτει από τα κείμενα που έχουν αναρτηθεί έχει καταρτιστεί τον Οκτώβριο του 2019, πριν από ενάμισι χρόνο περίπου και ήδη... αρκετά σημεία της έπρεπε να τύχουν επικαιροποίησης.
Σημαντικό στοιχείο που απουσιάζει –αυτό με ευθύνη του κεντρικού κράτους- είναι το ύψος της χρηματοδότησης, τα κονδύλια δηλαδή που διατεθούν στην Περιφέρεια κατά τη νέα προγραμματική περίοδο.
Επί της ουσίας τώρα το κείμενο είναι αρκετά γενικόλογο, χωρίς να υπάρχει το εντυπωσιακό στοιχείο που θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την στρατηγική των επόμενων ετών, σε μία περιοχή όπου πολλά έχουν αλλάξει μετά τους δύο μεγάλους οδικούς άξονες και οφείλει να δημιουργήσει συγκεκριμένη ταυτότητα που θα την ακολουθεί τα επόμενα χρόνια.
Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από το νέο ΕΣΠΑ, το πρόγραμμα δηλαδή που θα αποτελεί την βασική πηγή χρηματοδότησης.
Έτσι το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που περιέχει η πρόταση –όχι όμως και καινοτόμο αφού έχει δοκιμαστεί ήδη στο τρέχον πρόγραμμα- είναι η επέκταση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης «πολιτιστική διαδρομή αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου» και η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού σε επιλεγμένες περιοχές της Περιφέρειας Ηπείρου όπως ο ιαματικός τουρισμός στην Κόνιτσα, ο περιπατητικός, ορειβατικός, φυσιολατρικός και ποδηλατικός τουρισμός στην Πίνδο, με εδαφικές επενδύσεις με πολύ συγκεκριμένο γεωγραφικό χωροταξικό προσδιορισμό σε περιοχές ειδικών χαρακτηριστικών όπως η περιοχή του Σουλίου – Αχέροντα και η περιοχή των Τζουμέρκων.
Προτείνεται επίσης η επιλογή ΟΧΕ Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στις αστικές περιοχές της Ηπείρου, όπου διαμένει το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.
Πέραν αυτών και για μία ακόμη φορά η Περιφέρεια Ηπείρου θέτει ως κύριες προτεραιότητες στο πλαίσιο της ΠΠ 2021-2027 «την ολοκλήρωση των αναγκαίων οδικών υποδομών που θα διασφαλίσουν την απρόσκοπτη κινητικότητα ενδοπεριφερειακά και διαπεριφερειακά με έμφαση στις αναγκαίες συνδέσεις με τους οδικούς άξονες ΔΕΔ-Μ, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, τη στήριξη της πολυτροπικής ανάπτυξης των μεταφορών, την περαιτέρω ανάπτυξη των λιμενικών εγκαταστάσεων, η αξιοποίηση του υπό διαμόρφωση δικτύου υδατοδρομίων, τη σιδηροδρομική σύνδεση της με την υπόλοιπη χώρα, την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, την ανάπτυξη υποδομών για τη μεταφοράς ενέργειας, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων».
Ενδεικτικά μέτρα που κρίνονται αναγκαία να στηριχθούν για το σκοπό αυτό αποτελούν:
- Η ενίσχυση της διεθνούς διασυνδεσιμότητας της Περιφέρειας (ολοκλήρωση του Δυτικού Άξονα: τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά – σύνορα με Αλβανία, αναβάθμιση οδικού άξονα Ηγουμενίτσας – Σαγιάδας – Μαυροματίου – σύνορα με Αλβανία (κάθετος άξονας επί της Εγνατίας Οδού).
- Η ολοκλήρωση των συνδέσεων με τους οδικούς άξονες ΔΕΔ-Μ (όπως σύνδεση Πρέβεζας με Δυτικό Άξονα, σύνδεση Τζουμέρκων με Δυτικό Άξονα) και η σύνδεση καθορισμένων κόμβων και ΔΕΔ-Μ με δευτερεύουσες και τριτεύουσες συνδέσεις.
- Η ολοκλήρωση της διαπεριφερειακής σημασίας οδικών συνδέσεων.
- Η βελτίωση της ενδοπεριφερειακής κινητικότητας με έμφαση στη σύνδεση με αστικά, εμπορικά, οικονομικά κέντρα και τουριστικούς πόλους της Περιφέρειας.
- Η ολοκλήρωση εθνικών οδικών έργων που επηρεάζουν την αναπτυξιακή πορεία της Περιφέρειας (όπως ο αυτοκινητόδρομος Ε65).
- Η στήριξη της πολυτροπικής ανάπτυξης των μεταφορών στην Περιφέρεια σε σύνδεση με τους θαλάσσιους λιμένες και αερολιμένες της Περιφέρειας.
- Η στήριξη δράσεων οδικής ασφάλειας σύμφωνα με το Περιφερειακό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια.
- Η στήριξη της αστικής κινητικότητας στα αστικά κέντρα της Περιφέρειας με βάση τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
- Η περαιτέρω ανάπτυξη των λιμενικών εγκαταστάσεων της Περιφέρειας για εμπορική, τουριστική, επιβατική χρήση.
- Η στήριξη επενδύσεων για την αξιοποίηση του συστήματος αερομεταφορών συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών εμπορευμάτων και των μεταφορών με υδροπλάνα.
- Η στήριξη επενδύσεων για την ανάπτυξη δικτύου διανομής φυσικού αερίου.
- Η ολοκλήρωση των επενδύσεων στην Περιφέρεια Ηπείρου του αναπτυσσόμενου δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών με υπερυψηλές ταχύτητες (άνω του 1GB) και η επέκταση του μητροπολιτικού ευρυζωνικού δικτύου.
- Η υλοποίηση του Σχεδίου Ανάπτυξης Δικτύου 2019 – 2023 της ΔΕΔΔΗΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου